Een veelgemaakte fout onder ondernemers is de gedachte dat je altijd ja moet zeggen tegen een klant. Wanneer je succesvol bent met je onderneming, dan voelt dat misschien goed. Je kan echter op enig moment ook gaan merken dat het meer wordt dan je aankunt. Dan is het belangrijk om ook op tijd te kunnen ingrijpen. Bijvoorbeeld door nee te leren zeggen.
Het soort opdracht
Het is in de eerste plaats belangrijk om goed te leren focussen. Wanneer je als beginnend ondernemer aan de slag gaat, is het verleidelijk om allerlei soorten opdrachten aan te nemen. In het begin kan dit je ook helpen om te groeien. Op enig moment zal je echter wel moeten bepalen waar je focus komt te liggen. Richt je op de opdrachten die je het best liggen.
De juiste manier van nee zeggen
Nu je hebt bepaald wat je wel en niet wilt doen, is het zaak om nee te leren zeggen. De beste manier is altijd door gewoon duidelijk te zijn. Dit kan in het begin lastig lijken, maar dankzij een slimme truc maak je het gemakkelijker. Het is belangrijk om tijdens het gesprek voortdurend te blijven denken aan de voordelen die het je oplevert, bijvoorbeeld het verminderde stressniveau.
Zorg voor goede uitleg
Het is belangrijk om een goede uitleg te kunnen bieden. Je kunt uitleggen waarom je je niet goed voelt bij een bepaalde opdracht. Dit maakt voor de opdrachtgever ook beter duidelijk waarom jij niet de juiste persoon bent om dit te gaan doen. Wanneer je dit goed uitlegt, zal je merken dat er ook veel meer begrip ontstaat. Dit maakt gespreken in de toekomst gemakkelijker.
De juiste balans vinden
Betekent dit nu dat je nooit meer een minder leuke opdracht hoeft te doen? Zo is het natuurlijk niet. Denk ook aan de waarde die een bepaalde opdrachtgever voor je heeft. Zit er dan eens een opdracht tussen waar je je minder goed bij voelt? Dan is het misschien toch verstandig om deze gewoon aan te nemen. Zo houd je de klant ook aan je goede kant.