De markt verandert voortdurend. Dat betekent dus ook dat moet worden nagedacht over verdienmodellen die hierbij passen. Gelukkig hoef je deze niet zelf uit te vinden. Wie kijkt naar ondernemers die het op dit moment goed doen, kan al snel verschillende goede businessmodellen tegenkomen.
Een extra service bieden
Sommige bedrijven laten steken vallen waar het gaat om de service. Dit komt doordat ze dit niet kunnen bieden of niet willen bieden. Daar is dan een gat in de markt te vinden voor jou. Je kan bijvoorbeeld denken aan gevonden voorwerpenbalies bij grote evenementen die door aparte bedrijven worden gerund.
Richten op verhuur
In de moderne economie is er meer te verdienen met verhuur dan met verkoop. Dat komt doordat circulair zijn met grote sprongen vooruit is gegaan. Consumenten betalen liever voor gebruik dan voor bezit tegenwoordig. Daar is dus op heel veel vlakken nog het nodige te winnen. Bedenk bijvoorbeeld eens wat er nog niet te huren is.
Prijs op maat maken
Een ander verdienmodel dat aan populariteit is dat waarbij de klant meer invloed heeft op de prijs. Dat kan bijvoorbeeld door ervoor te kiezen om een deel van de diensten gratis aan te bieden. Of door de prijs door de klant te laten betalen aan de hand van de kwaliteit van de geleverde dienst.
De lightversie
Een businessmodel dat veel heeft opgeleverd voor uiteenlopende bedrijven, is die waarbij meerdere varianten van een product of dienst worden geboden. Denk aan een eenvoudigere versie met minder features. Of denk aan een versie die deels zelf afgemonteerd moet worden.
Kies voor een abonnement
Tot slot is ook gebleken dat het aloude verdienmodel voor veel meer producten en diensten een rol kan vervullen dan altijd gedacht werd. Het is dus een goed idee om te bekijken of jouw product of dienst ook met een abonnement kan worden aangeboden.