De werkweek van vier dagen is in opkomst. In landen om ons heen wordt hier al veel mee gedaan. Het is wel belangrijkom het bedrijf er op in te richten door naar verschillende zaken te kijken. De vijfdaagse werkweek zoals die sinds 1961 van kracht is lijkt inmiddels achterhaald.
Gericht op productiviteit
De vierdaagse werkweek moet vooral gericht zijn op resultaat. Het gaat dus niet om het aantal aanwezige uren, maar om de productiviteit in de tijd die gewerkt wordt. Zelf de uren verdelen en flexibel zijn is voor werknemers de voornaamste zaak. Dat betekent soms juist kortere dagen van 5 uur maken.
De juist manier van meten
Het is als werknemer belangrijk om duidelijkheid te geven over het meten van productiviteit. Daarnaast is het ook belangrijk om aan te geven hoe de doelen te bereiken zijn. Meer effectiviteit door meer efficiency is van grote waarde. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat veel uren in de veertigurige werkweek leeg zijn en niets toevoegen.
Steeds opnieuw proberen
Een nieuwe manier van werken besluit je niet van de ene op de andere dag in te voeren. Je denkt hier goed over na en zorgt dat alles klaar is om over te stappen. Dat neemt niet weg dat je op enig moment in het diepe moet springen. Dit gaat met risico’s en zal problemen geven. Steeds opnieuw proberen is dan het devies.
Algehele maatregel
Overgaan op de vierdaagse werkweek is een flinke stap. Daarom is het aan te raden om het als een algehele maatregel te zien. Het hele bedrijf gaat om. Het is beter om dit niet aan werknemers individueel over te laten. Iedereen kan erin mee.
Wijze van communiceren
Wanneer vrijdag de flexibele vrije dag is, dan moet ook de communicatie op die dag beperkt worden. Mailen doe je dan op donderdag of na het weekend. Let op dat vrij dus ook echt vrij betekent en dat dit goed doordringt in het gehele bedrijf.