Kleine marktplaatsen die online actief zijn, kunnen nu de aandacht krijgen van DutchFouders. Dit is een venture capital fonds dat al eerder succes had met bijvoorbeeld Just Eat, Fonq en WeTransfer. Het investeringsfonds gaat een nieuwe tak oprichten die zich volledig inzet voor online marktplaatsen.
Geld van bekende ondernemers
Het fonds wordt opgezet met het geld van bekende Nederlandse ondernemers die al succes in de wereld van tech hebben gehad. Zo doen onder andere de ondernemers achter Swapfiets en Drukwerkdeal mee. Daardoor is nu een pot van €60 miljoen beschikbaar voor de online marktplaatsen.
Gericht op innovatie
De investeringen zijn gericht op innovatie. Processen zoals inkoop en logistiek moeten en kunnen anders, zo stellen de oprichters van het fonds. Daarom zijn de marktplaatsen ook zo interessant. Op die manier is de bevoorradingsketen op een andere wijze in te richten. Zo kunnen vraag en aanbod beter op elkaar worden afgestemd, zonder de onnodige tussenhandel.
Eerlijke manier van handelen
De marktplaats brengt de nodige voordelen voor alle partijen met zich mee. Zo is het bijvoorbeeld ook een manier om de markt meer transparant te maken. Dit kan bijvoorbeeld de dominantie van bepaalde partijen terugdringen. Kopers en verkopers kunnen beter onderhandelen over bijvoorbeeld de prijs. Ook zijn diensten te verbeteren op deze manier.
Ook buiten Nederland
Het geld van het fonds is niet alleen gereserveerd voor Nederlandse startups. Zo’n 70% is gericht op de aanbieders vanuit het buitenland. Dit komt natuurlijk ook doordat een marktplaats veel meer doet dan alleen vraag en aanbod bij elkaar brengen. Dit betekent dat alleen het aanbod in Nederland niet voldoende is.
Eerste investeringen
De eerste investeringen zijn al gedaan uit het fonds. Zo is geld gestoken in Buildstream, een platform dat technische personeel en werkgevers bij elkaar brengt. Daarna heeft Winc Academy, dat zich richt op omscholing geld ontvangen. Ook dataverwerker Reveall heeft investeringen mogen ontvangen.